Thema letters en woorden


De dagelijkse leefomgeving van een kleuter is omringd door woorden en letters die we uitspreken, opschrijven en overbrengen naar anderen. Het lijkt wel een soort code om een boodschap over te brengen.
Letters en beginnende geletterdheid zijn een belangrijk en onmisbaar onderdeel in het leerproces van kleuters in de derde kleuterklas. Daarom wil ik hier toch even bij stil staan. Kleuters zien en horen overal letters. Niets is leuker dan het ontdekken en ontcijferen van deze magische geletterde wereld, toch?
Wat staat er op het programma:
WEEK 1 ( 3 mei – 4 mei )
*       Verhaal ‘het land van de grote woordfabriek’ – kamishibai
*       Letterdieren maken voor mama
*       Repeteren voor ons schoolfeest
*       We piepen elke dag in een lade van onze grote taalkast
*       We hangen elke dag een letterversje aan onze versjesvlinder
*       We bouwen een echte letterwinkel in onze klas

WEEK 2 ( 7 mei – 11 mei )
*       Contrabastesten van maandag tot donderdag
*       Het lettervisspel
*       We helpen mee in de woordfabriek en brengen letters heen en weer (turnen)
*       We bouwen de grote woordfabriek in onze klas en experimenteren met materiaal
*       We verkleden ons als echte robotten en werkmensen met witte jassen, brillen, maskers, enz…
*       Taalspel- het vlinderbord ( ganzenbord )
*       We beelden de personages uit en bewegen op muziek
*       We luisteren naar het dieren – ABC van Eric CarlĂ©
*       We spelen rijmspelletjes met Ria Rijm uit de taalkast

WEEK 3 ( 14 mei – 15 mei )
*       We leren tellen met het aantallenbord
*       We zingen het grote letterlied
*       We maken mopperbeestjes uit textiel (poppen )
*       We kijken naar de praatprent ‘in de woordfabriek’
*       Muzikaal verhaal
*       Het grote fabriekspel
*       We gaan aan de slag met pittenzakken tijdens de turnles


WEEK 4 ( 21 mei – 25 mei )
*       Florian vertelt het verhaal met zijn fotoalbum
*       Het grote fabriekspel
*       We spelen met het letterlied
*       Mopperbeestjes uit textiel
*       Nieuwe letter van de week uit de taalkast
*       Verhaal ‘de ongelofelijk bijzondere boekeneter’
*       DINSDAG gaan we ZWEMMEN!
*       WOENSDAG is het SPORTDAG met meester Bert
*       DONDERDAG gaan we de hele voormiddag op uitstap naar de BIB in Vilvoorde
*       We leren tellen met het aantallenbord
*       We maken letters uit brooddeeg
*       Vrijdag genieten we van de poppenkast

WEEK 5 ( 29 mei – 1 juni )
*       We filosoferen rond ‘liefde’
*       We spelen een lettermatrix
*       SHERBORNE met kleuters
*       We maken het grote papa-boek voor papa
*       We zingen een lied voor papa
*       De letterprofessor leert ons de nieuwe letter van de week
*       Dramatiseren van het verhaal
*       Waterspelen
*       Verteltafel ‘Het land van de grote woordfabriek’
*       Verhaal ‘Kikker is verliefd’
*      We bewegen zoals robotten, zwevende woorden en kranten op muziek.
*       We knippen en plakken woorden met Happer Klapper de krokodil


WEEK 6 ( 4 juni – 7 juni )
*       BEZOEK aan de kranten/boekenwinkel ‘De Standaard’
*       We werken verder aan ons boek voor papa
*       De letterprofessor leert ons de nieuwe letter van de week
*       Winkelspel
*       Aankleedspel met krantenkledij
*       Turnen met kranten
*       Verhaal ‘meneer Papier is verscheurd’
*       Waterspelen
*       Voorbereiding tentoonstelling
*       Op bezoek in het 1e LEERJAAR – waarneming boekentas + kimpspel
*       Wenskist – we schrijven een brief naar Florian
*       LETTERKERMIS met de OUDERS
*       Fruitpunch maken
TENTOONSTELLING!